فروشندگان خودرو مراقب باشند | کلاهبرداری با یک شگرد کاملا قانونی
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۸۹۰۰
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در یادداشتی نوشت: شگرد جدید کلاهبرداری این است که فرد سودجو در قولنامه اولیه که بین خریدار و فروشنده منعقد شده ذکر میکند که پیش از تسویه حساب نهایی، خودرو باید مورد کارشناسی قرار بگیرد و اگر اظهارات کارشناس با ادعای فروشنده برابر نباشد، فرد خاطی باید مبلغی را که از قبل تعیین میشود به عنوان خسارت فسخ قرارداد پرداخت کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با بالا رفتن قیمت خودرو، هزینه انتقال و به دنبال آن هزینه فسخ قولنامه نیز افزایش یافته و این موضوع برای افراد سودجو که قصد سوءاستفاده و اخاذی دارند به یک دستمایه تبدیل شده است.
خرید و فروش خودرو قانون و قواعدی مشخصی دارد اما بعضاً به دلیل ناآگاهی دچار مشکلاتی میشوند که حل آن بسیار زمان بر و پرهزینه است. در عرف خرید و فروش خودرو کاملاً عادی است که خریدار زمانی را برای کارشناسی و یا تست خودرو از فروشنده درخواست کند و البته قانون هم با این مساله مشکلی ندارد. اما نکته اینجاست که در این میان خلاءهای قانونی وجود دارد که در صورت ناآگاهی میتواند باعث ایجاد گرفتاری برای طرفین شود.
زمانی که میخواهید خودرو خود را به فروش برسانید معمولاً عرف بر این است که پیش از انتقال سند برای اینکه مطمئن شوید فرد خریدار واقعاً متقاضی خودرو شما هست، بعد از نوشتن قولنامه کتبی، مبلغی را به عنوان بیعانه از وی دریافت میکنید و قرار میگذارید تا بعد از دریافت بقیه مبلغ، خودرو را تحویل دهید. در قولنامه دستی تنظیم شده بین طرفین به علاوه مشخصات شناسایی و هویتی، وضعیت تصادف و رنگ خوردگی و کارکرد و امثالهم نیز ذکر میشود. در این بازه زمانی تا انتقال سند، طرفین به اتفاق خودرو را تحویل پارکینگ میدهند و هر نفر یک قبض دریافت میکند. این کار در فرآیند خرید و فروش اصطلاحا به دو قبضه کردن ماشین معروف است. بعد از انجام نقل و انتقالات سند، هر دو طرف معامله با قبضهای خود به همان پارکینگ مراجعه میکنند و خودرو را تحویل میگیرند. در این میان هیچیک از طرفین معامله نمیتوانند به تنهایی خودرو را از پارکینگ خارج کنند.
تا اینجای فرآیند کاملاً عادی و قانونی است اما به تازگی بعضی افراد سودجو شیوه جدیدی برای اخاذی پیدا کردهاند که البته بخشی از آن به خلأهای قانونی برمیگردد اما با بالا بردن سطح آگاهی میتوان از این اتفاقات جلوگیری کرد.
شگرد جدید کلاهبرداری این است که فرد سودجو در قولنامه اولیه که بین خریدار و فروشنده منعقد شده ذکر میکند که پیش از تسویه حساب نهایی، خودرو باید مورد کارشناسی قرار بگیرد و اگر اظهارات کارشناس با ادعای فروشنده برابر نباشد، فرد خاطی باید مبلغی که از قبل تعیین میشود را به عنوان خسارت فسخ قرارداد پرداخت کند. تا اینجای فرآیند هم هیچ مشکل قانونی و عرفی وجود ندارد. شروع تخلف از جایی است که فرد سودجو با همکاری کارشناس قلابی و یا نگهبان پارکینگ، ایراد جدیدی را به خودرو وارد میکند. در بعضی موارد دیده شده است که از تکنیک ریختن نفت در داخل باک برای تولید دود و یا ایجاد خسارت ناشی از تصادف به صورت ساختگی استفاده میشود.
بعد از وارد کردن ایراد عمدی به خودرو، از آنجا که بر اساس قانون و بر پایه قولنامه نوشته شده، اگر خودرو ایرادی فراتر از آنچه در قولنامه ذکر شده داشته باشد، فسخ کننده قرارداد موظف به پرداخت خسارت است و همچنین هیچیک از طرفین نمیتوانند بدون رضایت طرف مقابل خودرو را از پارکینگ خارج کنند، فرد سودجو با دریافت مبلغ ذکر شده در قولنامه به عنوان خسارت، قرارداد را فسخ میکند و اجازه بیرون بردن خودرو را میدهد.
خلأ قانونی اینجاست که فرد خسارت دیده اگر شکایت هم بکند به دلیل تعهدی که در قولنامه داده، محکوم به پرداخت خسارت میشود و برای اثبات بی گناهی باید مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن فیلم دوربینهای مدار بسته و جمع کردن ادله صرف کند. بنابراین توصیه میشود به جای درمان به فکر پیشگیری باشید.
سادهترین راه برای جلوگیری از بروز اتفاقات اینچنینی این است که پیش از نوشتن قولنامه و سپردن خودرو به پارکینگ، حتما از خریدار بخواهید خودرو را توسط فرد یا شرکتی که مورد اعتماد طرفین است کارشناسی کند و قولنامه را بر اساس اظهارات کارشناس بنویسید. به علاوه در قول نامه ذکر کنید که خودرو دقیقاً به همان صورتی که به رؤیت خریدار رسید تحویل داده میشود. بعد از این کار خودرو را تحویل پارکینگ دهید و با خیال آسوده به سراغ انتقال سند بروید.
با رعایت این مساله ساده میتوانید از به منفعت رسیدن یک فرد سودجو جلوگیری کنید.
کد خبر 553329 برچسبها پلیس - نیروی انتظامی خودرو - ایرانی حوادث ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: پلیس نیروی انتظامی خودرو ایرانی حوادث ایران خودرو را تحویل فرد سودجو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۸۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشت الیاف «وش و کنف»؛ اقتصاد سبز در مازندران
ایسنا/مازندران با ورود تکنولوژی به جامعه بشری و تولید البسه و ملزومات این حیطه کاشت بسیاری از گیاهان با ارزش همانند الیاف پنبه، وش و کنف جای خود را به الیاف مصنوعی داد و موجب شد تا این اقتصاد سبز رو به فراموشی رود.
بسیاری از مشاغل سنتی و صنایع هنری ایران با آن قدمت چندین هزار ساله که ریشه در آب و خاک و ذهن و قلب تک تک ما دارد، این روزها میرود که به فراموشی سپرده شود.
ورود تکنولوژی و تولید انواع البسه و کالاهای خواب سبب شده که مردم به راحتی به این اجناس دسترسی داشته باشند. این امر سبب شده که تولیدکنندگان برای تهیه این ملزومات کاربردی در زندگی، برای تهیه مواد اولیه و دوخت سنتی بی نیاز شوند این امر نیز عامل مهمی در از بین رفتن گیاهان نابی شد که دیگر جایگزینی برای آن پیدا نشد.
در این میان نباید فراموش کرد که مازندران مهد تولید الیاف ناب هم بود که در صنایع دستی از آن استفاده میشد زنان هنرمند مازندرانی نه تنها در هنرهای ناب صنایع دستی سرآمد بودند بلکه مواد اولیه آن که از الیاف بود را خود تولید میکردند و حتی رنگرزی را هم انجام میدادند.
خودکفایی در این حوزه و انواع تولیدات رنگارنگ از پارچههای نفیس روح و جان مردم را صیقل داده و اوقات فراغتی سرشار از شور و نشاط در زنان ایجاد میکرد این تولیدات که معمولا به شکل گروهی انجام میشد حس دوستی و نزدیکی را بین خانوادههای روستایی بیش از بیش فراهم میکرد.
ساده زیستی و سبک زندگی سالم بدور از هیاهو و مدپرستی روح آنها را لطیف و زندگی را برای آنان زیباتر و آسانتر از آنچه امروزه شاهد هستیم فراهم کرده بود.
روزگاری که از اختلاف بر سر تجملات و چشم و هم چشمی خبری نبود، صلح و آشتی بر جوامع بشری حکمرانی میکرد؛ زنان این مرز و بوم در کنار همسران و خانواده براساس موقعیت جغرافیایی به هنر دست در قالب صنایع دستی میپرداختند که در نهایت موجب هویت بخشی و برگی از تاریخ این مرز و بوم شد.
در این خصوص پای صحبت یکی از مادران مازندرانی نشستیم تا از صنایع دستی قدیم که زنان روستا به آن مشغول بودند برایمان بگوید.
«شمد بافی»
سکینه خاتون نجف زاده مادر ۸۲ ساله بابلی با اشاره به اینکه برای دوخت «شمد» لازم بود گیاه وش بکاریم، گفت: گیاه وش گیاهی به طول یک متر بود که زنان روستا در باغ خود کنار دیگر محصولات کشت میکردند این گیاه بعد از مدتی تخم میداد و به مرحله برداشت میرسید ما این گیاه را برداشت کرده و تخم و پوست گیاه را از بدنه گیاه جدا میکردیم.
وی افزود: این پوست جدا شده را که به صورت رشته نخ بود به دور دستگاه کوچک دستی به نام رشته یا دوک نخ ریسی یا مهرپیچ داده بصورت کلاف در میآوردیم.
این هنرمند بابلی یادآور شد: در مرحله سوم آن را داخل ظرف بزرگ مخصوص که شبیه یک دیگ بزرگ بود قرار داده و همراه با آب و مقداری خاکستر آتش کاملا حرارت داده و وقتی کاملا پخته میشد از داخل دیگ خارج میکردیم.
نجف زاده اظهار کرد: در مرحله آخر آنرا در داخل رودخانه روان قرار داده و با سنگ یا چوب کاملا میکوبیدیم و زیر آفتاب گذاشته تا خشک شود با این کار رنگ الیاف کاملا سفید میشد.
وی تصریح کرد: این الیاف را از جای بلند بوسیله یک دستگاه مخصوص کوچک از بالا به پایین آویزان کرده و با مهارت به صورت کلاف های نخ درمیآوردیم تا آماده بافندگی شوند.
وی ادامه داد: این نخهای آماده را به کرچال میبردیم و صاحب کرچال از آن شمد و دستمال سر و... میبافت.
«الیاف کنف»
نجف زاده یادآور شد: یکی دیگر از الیافهای مهمی که در قدیم در باغات شهرستان بابل کشت میشد گیاه کنف بود که چند متر طول داشت، این گیاه بلند قامت بعد از تخم دهی به مرحله برداشت میرسید.
وی افزود: با جداکردن تخم از الیاف کنف، چوب کنف را با خود به زمین شالیزاری میبردیم به اندازه طول الیاف کنف، زمین را کنده و کنف را داخل آن چال میکردیم و به مدت هفت شبانه روز داخل این زمین باتلاقی قرار میگرفت.
وی تصریح کرد: بعد از هفت روز این کنف را بیرون آورده و با آب روان رودخانه کاملا شستشو داده و پوست را از بدنه چوب کنف جدا میکردیم.
نجف زاده خاطرنشان کرد: این الیاف را که به صورت تارهای نخ در میآمد به صورت کلاف درآورده و با آن ریسمان میبافتیم. همچنین از آن در دوخت و دوز و به عنوان مثال برای بافت حصیر، باربندها استفاده میکردیم.
وی گفت: نکته قابل توجه این بود که بعد از برداشت، همه زنان روستا کنار هم جمع شده و در این کار بهم کمک میکردند.
نجف زاده یادآور شد: هرچند بسیاری از هنرهای صنایع دستی که از اجداد ما به ارث رسیده در طول زمان از بین رفته و فقط نامی از آن باقی مانده است اما متاسفانه بسیاری از گیاهان موثر و نابی که میتوانست نقش مهمی در اقتصاد خانواده داشته و مواد اولیه تولید باشد نیز از بین رفته و امروزه الیاف مصنوعی جای آن را گرفته که هیچ یک خاصیت ارزنده این الیاف طبیعی را ندارد.
وی افزود: استفاده از این پارچهها نه تنها سبب سلامت جسم و روح میشد بلکه در تابستان بسیار خنک و عرقگیر بود لذا برخی از الیاف وش دستمال درست کرده و به سر میبستند تا در تابستان از گرمای شدید در امان باشند.
به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه سال ۱۴۰۳ با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، آنچه قابل اعتناست توجه همه اقشار جامعه برای تحقق این الگو و رسیدن به توسعه اقتصادی است.
احیای فعالیتهای اقتصادی خرد و خانگی، سرمایهگذاری در سطوح مختلف، واگذاری برخی از پروژههای اقتصادی به بخش خصوصی سبب میشود تا مردم در کنار دولت به بالندگی کشور و رسیدن به اهداف توسعهای بپردازند.
کشت الیاف در زمینهای زراعی یکی از اقداماتی است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، مهاجرت معکوس، جلوگیری از تغییر کاربری کشاورزی به ساخت و سازها، به صیانت از محیط زیست کمک کرده و سنتهای اصیل نیز حفظ میشوند. بنابر این با داشتن یک صنعت پاک، اقتصاد مازندران همیشه سبز میماند.
انتهای پیام